دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تأمین سوخت کشتی با پسماند غذای آشپزخانه 

تأمین سوخت کشتی با پسماند غذای آشپزخانه 
یک شرکت بزرگ تولیدکننده سوخت در چین قصد دارد با تبدیل پسماند غذای آشپزخانه به متانول سبز از آن برای سوخت کشتی‌ها استفاده کند.
کد خبر : 912132

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، متانول سبز سوخت جایگزینی است که صنعت کشتیرانی در چین می‌تواند از آن برای کاهش آلودگی و بهبود کارایی استفاده کند.

«شی پینگ یانگ» «Shi Pingyang» معاون شرکت «شینرجی» «Shenergy» می‌گوید: ساخت تاسیساتی که می‌تواند ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تن متانول تولید کند، تا پایان سال ۲۰۲۵ به اتمام رسیده و به بهره برداری خواهد رسید.

متانول سبز و فواید آن

متانول یک مایع بی رنگ است که عمدتا برای تولید مواد شیمیایی دیگر مانند فرمالدئید، اسید استیک و پلاستیک استفاده می‌شود. همچنین به عنوان منبع سوخت برای موتور‌ها نیز کاربرد دارد.

با این حال، برخلاف متانول سنتی که از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، متانول سبز از منابع کم کربن مانند زیست توده یا از طریق جذب کربن حاصل می‌شود.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ مجمع جهانی اقتصاد (WEF) متانول سبز می‌تواند انتشار دی اکسید کربن را ۶۰ تا ۹۵ درصد کاهش داده و به طور کامل انتشار اکسید گوگرد و ذرات معلق را پایین بیاورد.

این سوخت جایگزین را نیز می‌توان بدون نیاز به تغییرات خاص در موتور، با بنزین یا گازوئیل ترکیب و در انواع خودرو‌ها استفاده کرد.

متانول سبز همچنین قابلیت استفاده به عنوان ماده اولیه برای تولید سایر مواد شیمیایی را داشته و وابستگی صنایع شیمیایی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد.

مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می‌کند تولید متانول سبز تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰۰ میلیون تن افزایش یابد؛ این سوخت تا سال گذشته، سالانه ۰.۲ میلیون تن تولید می‌شده است. بر اساس تخمین‌های سازمان بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، این امر باعث کاهش انتشار ۱.۵ گیگاتن دی اکسید کربن در سال می‌شود.

تلاش چین برای انرژی جایگزین

چین برای تامین نیاز روزافزون خود به انرژی، از تمام منابع انرژی جایگزین استفاده می‌کند. این کشور بر روی شیوه‌های انرژی هسته ای، آبی، خورشیدی و دیگر راه‌ها تمرکز کرده است. متانول سبز یکی دیگر از این جایگزین‌ها است که می‌تواند برای بخش حمل و نقل آن مفید باشد و آن را با کاهش هزینه‌های عملیاتی، پایدار و بدون انتشار کند.

متخصصان این کشور می‌گویند از پسماند غذایی می‌توان برای تولید کمپوست یا گاز متان و سایر روغن‌ها برای مصرف در بخش صنعتی استفاده کرد.
مقامات شینرجی می‌گویند در حال حاضر زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید متانول سبز را دارند و می‌توانند آن را با هزینه‌ای کمتر از استاندارد بین المللی تولید کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته